Remodelació de l’estació de Badalona: tard i poc útil

14 Novembre 2009

estacio_ferroviaria_-_remodelacio

Font: Badalona.cat

Just fa deu dies Joan Rangel (Delegat del Govern espanyol a Catalunya), Jordi Serra (Alcalde de Badalona) i Antonio González (President d’ADIF) presentaven el projecte de remodelació de l’estació de Rodalies de Badalona (R1), inclosa en el Pla de remodelació de la xarxa de Rodalies.

Aquest projecte pressupostat en 4,2 milions d’euros l’executarà la Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre i ofereix millores pel que fa a l’accessibilitat de l’estació (ascensors, escales mecàniques, itineraris per a cecs). També inclou l’esperat recreixement (fins 68 cm) i perllongament (fins a 200 m) d’andanes per adaptar-les a les característiques del nou material mòbil.

No obstant, aquest projecte no és prou ambiciós i deixa diversos problemes sense resoldre.

  • No ampliació de les barreres tarifaries (torns) de sortida

Foto: Bernat Borràs // Trencat.cat

És evident que els torns que hi ha de sortida en l’edifici annex no són suficients. De fet, amb una mica de sort, només n’hi ha tres amb servei i això genera cues i col·lapses a hora punta al sortir de l’estació. A més no trobo adequat que les barreres tarifaries de sortida estiguin fora de l’edifici de l’estació: un problema en la lectura de la banda magnètica d’un bitllet comporta més col·lapse per la lenta resolució de les incidències al quedar aïllat de les taquilles. D’altra banda aquests torns de sortida estan massa desprotegits, a l’intempèrie i, m’atreviria a dir, que amb risc d’electrificació els dies de pluja!

  • No obertura de l’accés costat mar/front marítim

Molts clients fan ús del vehicle privat per accedir a l’estació i no tenen accés directe a l’aparcament. El nou pla de remodelació no inclou cap accés pel costat mar, fet que provocarà que molta gent hagi de seguir creuant la “via morta” per poder anar més ràpidament al seu cotxe al arribar de Barcelona. Seria adequat fer-hi un accés soterrat amb torns tal i com hi ha a l’estació de Vilanova i la Geltrú, per tal que l’accés no suposi una pèrdua d’operativitat de l’estació.

  • No adequació dels edificis auxiliars

El Pla tampoc preveu millorar edificis annexos. Ni tampoc fa cap referència a la lluita per la plaga de coloms que ocupen estació, marquesines… Tampoc preveu la possiblitat de fer ús dels espais que abans utilitzava ADIF per a la circulació, com a espais d’ús pels clients (espai comercial, lavabos, ampliació de torns…).

  • Teleindicadors i megafonia

Aquest Pla tampoc preveu la instal·lació de pantalles, teleindicadors i megafonia que, en el fons, són un element bàsic per l’accesibilitat de l’estació. No tinc clar que això hagi d’estar en un Pla de remodelació d’una estació, perquè depèn de l’empresa operadora que presta el servei, en aquest cas Renfe Operadora. No obstant considero que per molt que es millori l’accesibilitat amb ascensors, itineraris per a invidents o una maqueta amb braile, les persones cegues no podran fer ús de manera autònoma de l’estació sinó disposen d’un servei de megafonia que anunciï la destinació del trens.

  • Estacionament de bicicletes

No sé des de quan és competència d’ADIF fer un aparcament de bicicletes a l’exterior de l’estació. En tot cas només els voldria informar que en lloc on volen col·locar-lo ja existeix. Si volen, podrien cooperar amb l’Ajuntament, l’ATM  i el DPTOP i fer quelcom útil, un Biciberg o BiciGo tal i com he proposat a la Regidora de Medi Ambient.

  • Conclusió

Un projecte més fruit de la improvisació i la voluntat que té Foment amb fer les coses mal fetes amb el vist-i-plau de la Generalitat… Ah, i amb un termini de finalització: principis de 2011! Apostem que s’acabarà amb retard? Penseu que és el SEITT...

PD: al fer les notes de premsa i les presentacions podrien mirar si posen imatges de l’estació correcte! En la pàgina 3 de la presentació apareix l’estació de Montgat, potser van aprofitar la presentació de la remodelació que van fer fa poc en aquesta estació…

4 Responses to “Remodelació de l’estació de Badalona: tard i poc útil”

  1. ferranbdn Says:

    Et dóno tota la raó. Potser allò que dius que els torns de la sortida poden causar una electrificació en dies de pluja ho trobo una mica exagerat, però en la resta trobo que tens tota la raó.

    Ja no sé quants posts he escrit al meu bloc sobre Renfe i les seves deficiències. I no en seran els últims, òbviament. En tinc algun a mitges que no crec que trigui a sortir, a més d’una cosa que tinc en ment.

    No puc entendre com una ciutat com Badalona pot tenir una estació tan desactualitzada, poc funcional i que no ha sabut créixer i digerir l’augment constant de passatgers.

    Ja he expressat en múltiples ocasions la meva voluntat de fer un gran canvi en aquesta línia ¡, bàsicament en el seu pas per Badalona i, com a molt, Sant Adrià de Besòs. La meva aposta és treure la via d’on és ara i soterrar-la pel centre de la ciutat, com crec que ja t’he comentat en alguna ocasió. La estació trobo que seria molt més útil en la futura estació del metro del centre, fent un hub amb múltiples transports. D’aquesta manera també tindriem una estació nova i adaptada a les necessitats de tothom i amb prou capacitat pel que avui dia s’usa.

    Bon post (i perdona pel comentari-post :P)

    • Roger Says:

      I ara @ferranbdn! Gràcies per comentar! 🙂
      Saps perquè els dies que plou molt tanquen els torns de sortida i no cal marcar? Perquè s’inunden d’aigua i hi ha risc d’electrificació!
      Jo també estic d’acord en que la R1 hauria d’anar des de Montgat a Barcelona pel centre parant a l’Illa Fradera, però crec que mantenir l’actual fent que l’impacte fos menor (millorant valles, catenàries amn menys impacte) seria bo, per poder dotar a les poblacions de més amunt de la zona 3 de serveis més ràpids a Barcelona i, a l’hora, poder augmentar els serveis cap a Barcelona des de Badalona per exemple!

  2. lluis de argila vidal Says:

    Trobo que és tot bastant encertat i coherent el que comentes, sobretot pel que fa referència a la sortida pel costat de mar. Totalment d’acord. Bé, Roger, fins aviat!!

    • Roger Says:

      Gràcies pel comentari. Però aquí ningú dirà res, tots són del mateix partit i trobaran genial la reforma… 😦


Deixa un comentari