Paradoxalitats de la “modernitat”

22 Novembre 2009

L’altre dia vaig visitar l’exposició Xarxes, al Palau Robert. En aquesta exposició, el Govern vol donar-nos a conèixer les suposades millores a les infraestructures i la mobilitat derivades de la construcció de la línia d’alta velocitat. Hi ha un apartat però molt curiós, exposa el temps de viatge en trens d’alta velocitat amb diverses ciutats catalanes i espanyola.

IMG_4939B
Imatge: María José Luque

A banda que es consideri l’estació de Camp de Tarragona (Perafort-La Secuita) com a estació de Tarragona,  és curiós veure com en l’exposició s’evadeixen exemples de “competitivitat” de les nostres infraestructures com els següents:

  • Barcelona – Puigcerdà (R3 RENFE RODALIES): 3 hores 18 minuts per 158 quilòmetres.
  • Barcelona – Mollerussa (RENFE MEDIA DISTANCIA): 3 hores 15 minuts per 131 quilòmetres.
  • Barcelona – Tortosa (RENFE MEDIA DISTANCIA): 2 hores 20 minuts per 178 quilòmetres.
  • Barcelona -Igualada (R6 FGC):  fins a 2 hores per 66 quilòmetres.
  • Barcelona – Manresa (R5 FGC): fins a 1 hora i 45 minuts per 65 quilòmetres.

Una exposició més de la Generalitat que només exposa projectes faraònics com la LAV, la línia orbital Vilanova i la Geltrú-Mataró (LOF) o l’eix transversal ferroviari Girona-Lleida (ETF) -o els 600 nous quilòmetres d’autovia “previstos”- però que no ofereix a curt o mitjà termini solucions a la mobilitat quotidiana. Trajectes amb temps de viatge rècord com els citats anteriorment prometen perpetuar-se en el temps.

FONT: les distàncies són preses amb Google Maps, pel que no corresponen a la distància real en ferrocarril entre Barcelona i les poblacions esmentades!

Advertisements

6 Responses to “Paradoxalitats de la “modernitat””

  1. Crisálida Says:

    Totalment d’acord.
    et falta la linia de barcelona-Mataró que va més lenta que a la seva inaguració fa més de 150 anys!

    • Roger Says:

      Sí, podria faltar.
      Però en aquest sentit també hem de tenir en compte que els trens ara cobreixen tota la comarca, quan abans eren directes i a més ara van al centre de Barcelona.
      En tot cas es pot millorar la velocitat comercial dels trens que cobreixen el trajecte Barcelona Mataró amb un tercera via (o fins i tot una quarta) per tal de poder encabir trens de Rodalia amb parada a totes les estacions i trens semidirectes que van més amunt de Mataró, beneficiant no només a Mataró sinó a tot l’Alt Maresme, de la reducció del temps del trajecte.
      Això no és cap novetat a Europa i a Madrid per exemple s’està apostant per la quadruplicació.
      Aquí però s’entra a un debat on el territori, Ajuntaments, hi estan profundament en contra… 😦
      Gràcies pel comentari.


  2. Roger, i quina alternativa proposaries per millorar la connexió del Penedès amb Barcelona? Tercera via? Mitja distància a Vilafranca? Fora peatges? Més companyies competents/eficients d’autocar?

    • Roger Says:

      Sobre el Penedès i la connectivitat amb Barcelona.
      D’una banda, i això es podria fer ja, és l’augment de freqüències a la R4 SUD, només cal voluntat política. Allargar trens que avui acaben a Martorell fins a Vilafranca i fins i tot allargar trens que avui acaben a l’Hospitalet fins al Penedès (aprofitant les vies apartador que hi ha estacions com Sant Sadurní o Els Monjos). També s’hauria de millorar la gestió del trànsit a l’Hospitalet per a millorar els temps de recorregut.
      En el PAET (apartador tècnic) de Vilafranca del Penedès hi ubicaria una estació de la LAV amb parada dels trens AVANT. Seria un manera de fer que Vilafranca estigués a un quart d’hora de Barcelona i, a l’hora, retornar al territori les externalitats causades per la construcció de la LAV.
      D’altra banda caldria millorar molt el servei d’autobús. Un carril bus a la B23 és totalment necessari i també una estació terminal intermodal a la Diagonal de Barcelona digna, amb bones connexions.
      Sobre la triplicació o quadruplicar proposada pel partit del qual simpatitzes, jo també hi estic d’acord. És una proposta que en general no agradarà als municipis del Baix Llobregat. De fet, fa uns anys des de l’ATM es va proposar quadruplicar la R2 SUD des de Castelldefels i va ser impossible convèncer als municipis afectats. Avui dia, per la majoria, el ferrocarril fa lleig… 😦
      D’altra banda és important resoldre la connexió del Penedès amb el Camp de Tarragona, amb el Garraf i el Vallès. La línia orbital és una opció a llarg termini pel Garraf. I pel que fa a curt termini amb reestructuració de servies podríem aconseguir connectar el Penedès amb la UAB o Tarragona.

  3. ElDesi1994 Says:

    Apart del contingut més que criticable (!). Hi havia coses interesants.
    Per cert, ara començo a seguir aquest bloc, per si no t’enrecordes, soc el noi de la trobada del FTC a aquesta exposició.
    El bloc té bona pinta, continua així.

    • Roger Says:

      Ei, gràcies per llegir-me!
      Doncs sí el contingut de l’exposició bastant criticable. Suposo que d’aquí uns anys serà interessant veure com no s’ha fet res del que es plantejava. Seguim en contacte 😉


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: