Zona 30: Badalona aposta per la bicicleta?

8 Novembre 2009

Un dels 53 projectes del Fons Estatal d’Inversió Local és el de “Millores de la mobilitat en els barris de Dalt la Vila i Can Solei”.

Screen shot 2009-11-07 at 14.02.57

Font: Badalona bitàcola

Aquest projecte adjudicat per 200.000€ (iva inclòs) a l’empresa VIALITAT I SERVEIS, SL consisteix en pacificar el trànsit a l’àrea de carrers de la rodalia del Parc de Can Solei / Ca l’Arnús. Amb això l’Ajuntament volia, d’una banda, aconseguir crear camins escolars més segurs per a les escoles de la zona, i de l’altra donar prioritat a la bicicleta mitjançant zones 30 d’espai compartit per a la bicicleta i el trànsit motoritzat amb prioritat per a bicicletes.

Sempre he estat molt crític amb la política de mobilitat de l’Ajuntament de Badalona i l’escassa promoció de la bicicleta. Encara recordo que fa cinc vaig demanar a la Regidora de Medi Ambient la instal·lació d’un pàrquing Biciberg a l’estació de Rodalies i la seva resposta va ser ho estudiaren. Ja sé que serem el darrer municipi de l’àrea metropolitana en tenir el servei d’ÀreaBicing, del qual l’Ajuntament no en vol sentir a parlar.

f031mh01

Però ara resulta que aquest Ajuntament es “vol rentar la cara” en la promoció de la bicicleta instal·lant una zona a l’àrea de Can Solei. Estic acostumat a circular per zones trenta en llocs com el Poblenou de Barcelona i tenen algunes diferències respecte a les que han posat a la zona Dalt de la Vila – Can Solei:

  • El trànsit rodat és pacificat. Es recorda la zona 30 en senyalització vertical, marques al terra, paviment diferenciat, senyalització lumínica. A Badalona només he vist uns quants indicadors, mal ubicats, que indiquen l’inici. Tampoc hi ha cap indicador que indiqui el final de la zona 30.
  • Per accedir amb bicicleta a aquesta zona 30 els ciclistes podem arribar-hi mitjançant carrils bici. En canvi per accedir a la zona 30 que s’ha instal·lat a Badalona només pots accedir per una part del carrer d’en Prim que actua com a Nacional II urbana, un tram gens pacificat. Tenint en compte que és difícil accedir a la zona 30 en bicicleta, la creació de la zona 30 hauria d’anar acompanyada de la instal·lació d’aparcaments a les zones amb potencial demanda de mobilitat: jugats, accés parc, Oficina de la Seguretat Social, CAP, cementiri…

Sóc escèptic amb la política de promoció de la bicicleta a Badalona. No me la començaré a creure fins que un projecte de promoció de la bicicleta tregui espai als vehicles motoritzars. N’estic fart de projectes sense un objectiu concret. Carrils bici de passeig com ara el del Passeig Marítim que no solucionen la mobilitat quotidiana als ciutadans, només la de cap de setmana. N’estic fart de covards carrils bici, com el de la riera Canyadó, per sobre la vorera, sense cap finalitat concreta i que, fins i tot, està fet a trams no continus i amb pendents inassolibles…. Per últim, n’estic fart de nous invents com les zones 30.

Badalona és una ciutat on l’ús de la bicicleta podria consolidar-se a totes les zones que queden per sota de l’autopista C32 que, per la orografia del terreny, són zones en les quals anar amb bici seria còmode i fàcil.. Però ni ICV ni CiU han fet res útil per consolidar l’ús de la bicicleta. A més, amb la promoció de la bici, es facilitaria l’accés al transport públic de manera ràpida i eficient (estacions de Metro i Rodalies).

Advertisements

8 Responses to “Zona 30: Badalona aposta per la bicicleta?”

  1. Albert Says:

    A Barcelona, la promoció dels carrils bici ha estat pintar quatre ratlles al terra com han volgut. De carrils bicis segurs, ben pocs. I el bicing no és que funcioni meravellosament, que diguem. Pel que fa a això dels 30 km, a Sant Andreu ja fa un temps que funciona i ho volen ampliar a més barris de BCN. A verue com us va per Badalona!

    • Roger Says:

      Albert jo utilitzo cada dia la bici per Barcelona i no té res a veure amb anar per Badalona. Tema dels carrils, és cert que n’hi ha molts mals fets: des del carrer Pujades en que has d’anar esquivant a qui mira el mapa, fins el de la Diagonal que ha d’anar parant a tots els semàfors passant pels de Diputació i Consell de Cent o només trobes cotxes pel damunt.
      N’hi ha que funcionen una mica millor: part de Diagonal Mar, Marina, front marítim, Parla·lel, Circumval·lació.
      I a les zones 30 l’acció ha anat més enllà de posar un simple rètol com han fet a Badalona al meu barri. S’eleven els passos de vianants, es pinta paviment especial, s’indica on comença, on acaba, recorden mitjançant senyalització horitzontal el límit establert, cosa que no puc dir el mateix del que s’ha fet amb el FEIL a Badalona!
      Però no passa res, que el FEIL era per gastar diners sense sentit, encaixa perfectament amb la filosofia del Pla.
      En tot cas com a mínim a BCN heu tingut el coratge de treure espai al cotxe per la Bici. En canvi a Badalona, la part del centre i baix a mar és ideal per anar amb bici, no ho han fet…
      Per cert Albert sóc crític amb la gestió del Bicing però tampoc no crec que estigui tan malament… No seré com el conegudísism Guillem López Casasnovas que raja dels 3000 euros anuals que costa cada bici! XD

      • Albert Says:

        Jo em vaig abonar al principi al bicing (quan només costava 6 euros) i després de dues males experiències em vaig donar de baixa quan ho van pujar de preu. Les zones de 30 km funcionen relativament bé. I sobre el cost de gestió del Bicing, és una barbaritat. Et recomano aquest espai on es paral de coses que afecten al bicing.
        http://www.forumbicing.com/

      • Roger Says:

        Tema del cost de 300 euros anuals per bici és alt però tampoc ho és gaire si es té en compte les aportacions de l’Àrea verda/Blava i els usuaris! A més tampoc s’ha explorat la publicitat en estacions i bicis que ajudaria a que l’Ajuntament no hagi d’assumir el cost de l’ampliació recent del contracte a Clear Channel “per millorar el servei”.
        D’altra banda zones 30 a Barcelona funcionen perquè s’han fet bé, no com a Badalona!
        Però sí, Bicing té mancances i no crec que es treballi gaire per resoldre els problemes del dia a dia i, el que és més greu, els estructurals…

  2. Maria Says:

    Si vols publicar l’article al fòrum, serà benvingut! 😀

    • Roger Says:

      Maria, gràcies però potser és un tema massa específic el qual només sabran de què va el rotllo els badaloninis.

      En tot cas aquesta setmana en prepararé un sobre la reforma de l’estació de Badalona d’ADIF que prometo que serà d’interès general. M’han ofès fent la xapuça que volen fer com a Badaloní! N’he parlat ja pel Facebook i n’he donat arguments a la gent que es conforma amb un rentat de cara…

  3. dani Says:

    Ostres,

    quanta raó tens!

    Comparat amb Barcelona Badalona
    està moolt per darrera pel que fa a l’ús de la bicicleta

    perquè Badalona sempre ha de anar per darrera de tot?

    • Roger Says:

      Doncs sí, es veu que si Dani! Ni ÀreaBicing, ni carrils bici, ni res de res…
      Això sí, espero que ben aviat ens trobem a la cua per recollir la bici en el Biciberg… A veure si la Regidora de Medi Ambient fa un petit gest per la promoció de la bicicleta!


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: