Iberia fa i desfà

26 Octubre 2009

nuevaterminal3En una període de turbulències pel sector de l’aviació comercial Iberia va presentar la setmana passada el seu Pla Director a horitzó 2012. El principal objectiu del Pla és reestructurar el seu model d’explotació de les rutes: es volen potenciar les rutes de llarg radi i retallar rutes domèstiques deficitàries.

Iberia en aquest Pla Director evidencia que les rutes domèstiques tradicionals no són el seu target de mercat ja que no li surten rendibles. A més a més es dedueix que la companyia vol deixar de competir amb Vueling/Clickair, companyia de la qual posseeix un 45% de les accions.

Amb l’aposta per les rutes de llarga distància es vol consolidar encara més Madrid Barajas com a porta d’entrada d’Europa a l’Amèrica Llatina. La companyia pretén fer més competitius els vols de llarga distància creant una nova companyia per a vols de curta distància. Aquesta és la principal novetat que presenta el Pla.

La nova companyia de curt radi tindrà la base a Madrid Barajas i el que farà és aportar i distribuir el trànsit dels vols transcontinentals. Gràcies a la creació d’aquesta nova companyia l’empresa podrà reduir costos (actualment té un ERO de 200 treballadors a més d’un pla de prejubilacions incentivades i congelació salarial).

A diferència de la nova Vueling, la nova companyia no competirà amb preus. A més aportarà valor afegit a l’Aeroport de Barajas, ja que serà una companyia tradicional que disposarà de through check-in i garantirà connexions. La nova companyia, doncs, aprofitarà l’eficiència de l’estructura d’una low cost (reducció del temps d’estada a terra, optimització i gestió eficient de la tripulació,…) amb els avantatges inherents a una companyia convencional. Així l’Aeroport de Madrid seguirà mantenint o inclús incrementant la seva quota de mercat cap a l’Amèrica Llatina al mateix temps que Iberia assegurarà una major viabilitat en un període en el què sector de l’aviació comercial té problemes de sostenibilitat.

Mentre s’esperen els resultats de les negociacions en British Airways, Iberia blinda el seu futur i al de la T4 de Barajas amb una lògica empreserial totalment legítima.

Mentrestant a l’Aeroport de Barcelona SkyTeam es trasllada a la T1 i Spanair negocia amb companyies d’Star Alliance per tal de començar vols amb codis compartits cap al Japó o el continent americà. En aquests moments és quan es fa evident que Iberia pot fer i desfer a la T4 (amb el vist-i-plau d’AENA), mentre  que aquí no tenim cap pes per premiar a Spanair o a la resta de companyies que apostem per Catalunya (donant-los els millors slots, reduint-los les taxes…). Cal una gestió individualitzada de l’Aeroport del Prat amb un pes determinant de les adminitracions properes i la participació del sector privat.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: