Bicing: balanç i futur

19 Setembre 2009

IMG00525Aquests dies es va definint el futur de la “xarxa” de lloguer de bicicletes públiques de Catalunya. Girona estrena aquest dilluns la Girocleta, un servei similar al Bicing però operat per una empresa del país. Vic presenta el servei BiciVic, similar al de Granollers (Ambicia’t) i enfocat a desplaçaments curts pel centre de la ciutat. Per la seva banda a l’Àrea Metropolitana de Barcelona l’Entitat del Transport Metropolità enllesteix l’ÀreaBicing, servei que arribarà per ara als municipis del sud d’aquest àmbit territorial (L’Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà, Castelldefels…). Al Camp de Tarragona per la seva banda l’Ajuntament de Tarragona es planteja a llarg termini fer bicicletes motoritzades per un servei de lloguer públic. Avui, i ja era hora després de tants posts parlant de mobilitat, vull parlar  de la gestió que fa del servei Bicing l’empresa Clear Channel, nord-americana concessionària del servei  de l’Ajuntament de Barcelona  i també dels primers fonaments de l’ÀreaBicing.

  • Clear Channel i la gestió de Bicing a Barcelona

No és el primer servei de bicicletes públiques que gestiona. Però el de Barcelona se’ls ha fet gran i s’ha mort d’èxit ja que ha atret a més clients dels previstos en el contracte amb l’Ajuntament de Barcelona.

La gestió de Bicing a Barcelona té greus problemes actualment i el que és pitjor, no milloren. D’una banda hi ha problemes derivats del mal ús dels usuaris i no usuaris del servei, pel fet que la infraestructura està a la via pública.

Les bicicletes pateixen actes vandàlics, veuen com els seus frens són tallats per gent incívica, com les rodes són petades i les estacions boicotejades amb pantalles cremades. També es detecten robatoris de bicicletes mitjançant el trencament del sistema d’ancoratge.

Hi ha però altres problemes que són directament imputables a Clear Channel i a l’Ajuntament de Barcelona per extensió. La manca de revisió de les bicicletes, el poc manteniment del sistema de frenat són algunes de les deficiències que l’empresa ha estat incapaç de resoldre des dels seus inicis. Així mateix, pel que fa a les estacions, trobem que no es mantenen els ancoratges, fet que fa que molts estiguin fora de servei.

Un altre problema que Clear Channel no ha pogut resoldre, i que afecta de forma clara a que el servei pugui tenir un ús quotidià és el repartiment de les bicicletes especialment a hora punta. S’han inventat algoritmes per optimitzar el repartiment de les bicicletes entre les parades, però no han servit de res. Tampoc s’ha notat el reforç de vehicles de distribució de bicicletes. La situació és la mateixa que quan la xarxa es va estabilitzar: estacions buides a la part alta de la ciutat i estacions plenes a la part centre, especialment en les hores punta.

El sistema informàtic basat en tecnologia inalàmbrica segueix donant problemes que fan col·lapsar el sistema de manera instantània.

Pel que fa a l’atenció al client segueix sense complir uns mínims. No està adscrit a la Junta Arbitral de Transport, no contesta reclamacions de forma sistemàtica i quan contesten ho fan amb molt de retard. Per si fos poc a partir dels 30 minuts es cobra el servei per franges de 30 minuts mentre que legalment s’hauria de fer per minuts.

Alguna millora s’ha notat. Per exemple ha millorat el servei d’atenció telefònica que ha passat a ser gratuït en cas d’incidència i també la creació d’un rebut virtual com a comprovant d’haver retornat la bicicleta i accessible de la pàgina web. També s’han millorat els accessoris de la bicicleta com ara el timbre, llums i canvis de marxes fent-los més resistents a les inclemències i actes vandàlics.

  • L’ÀreaBicing, el que no serà xarxa

Obria l’article parlant de “xarxa” entre cometes. I és que l’Entitat Metropolitana del Transport s’ha proposat que no sigui una xarxa el Bicing al global de l’Àrea Metropolitana. Si l’Àrea Metropolitana de Barcelona és una institució que a priori ha de servir per tal de coordinar els serveis que afecten la globalitat dels municipis, perquè no ha vetllat per implantar un sistema de lloguer de bicicletes totalment compatible pel que fa a tarifes i bicicletes?

Resulta que el servei d’Àrea Bicing no serà compatible amb el de Barcelona. Un veí que es vulgui desplaçar de l’Hospitalet de Llobregat a la zona de les Corts de Barcelona (una distància curta d’un quil) no podrà fer-ho sense deixar la bicicleta en una zona limítrof i canviar a una bicicleta de Bicing barceloní si és que hi està abonat.

El tripartit ens vendrà la necessitat de crear una Administració Metropolitana. Però avui ja  hi ha eines per fer les coses coordinades com l’EMT, resulta que s’opta per no fer-ho…

  • La clau: bona gestionar i planificació integrada

El fenomen del Bicing és molt nou, pel que és comprensible que tingui errades, però és desitjable que l’administració vetlli per solucionar-les. També és desitjable un sistema de lloguer de bicicletes públiques integrat a tot el País, tècnicament i tarifariament. L’expansió cap a molts punts de Catalunya deixa entreveure que és un sistema de mobilitat complementària per distàncies curtes molt útil. El Bicing no deixa de ser una aposta política lliure dels governs municipals i, si opten per prestar els serveis, que els prestin bé. Però cal gestionar les coses bé i planificar (per a la integració) i al nostre País no es fa ni una cosa ni l’altre.

Anuncis

3 Responses to “Bicing: balanç i futur”

  1. Maria Says:

    Molt interessant l’article, tot un resum dels problemes a solventar del Bicing de Barcelona, espero que sigui útil al menys als municipis que implantin aquest servei de bicicletes públiques, per millorar-lo i no repetir errors. Ja està penjat al FTC a http://transport.cat/viewtopic.php?f=6&t=4980&p=145413#p145413


  2. […] a l’estació de Rodalies i la seva resposta va ser ho estudiaríen. Ja sé que serem el darrer municipi de l’àrea metropolitana en tenir el servei d’ÀreaBicing, del qual l’Ajuntament no en vol sentir a […]


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: