Tram i el feedback dels clients

30 Juliol 2009

Picture 1Una de les empreses operadores de transport integrades a l’ATM que registra més inseguretat i frau és Tramvia Metropolità, que explota les xarxes de Trambaix i el Trambesòs. En aquesta darrera xarxa el frau és altísism (segons els clients entre un 10 i un 25%), especialment en la nova línia T6 que uneix l’estació de Gorg, a Badalona, amb l’estació de Renfe Rodalies de Sant Adrià de Besòs (amb  això ens trobem xifes irrisòries de 600 passatgers/dia amb expectatives a 3000 abans de la inaguració). També s’han detectat problemes de civisme als combois, vandalisme a les estacions que costen molt cars a l’empresa explotadora.

Per tal de revertir aquesta situació, l’empresa ha engegat una curiosa campanya de sensibilització dirigida als clients. “Fes-lo funcionar” és l’eslògan de la campanya i conté missatges tan evidents com ara “El tramvia no necessita que el decorin. Busca un espai adequat per fer grafits” o “Quan el botó de la porta està apagat, la porta no es pot obrir”. “Si no el valides no funciona” o “Estalvia 40 euros. Valida.” pretenen captar l’atenció dels que no validen el seu títol de transport o als que, directament, viatgen sense. El missatge que vol transmetre és que el bon ús del TRAM repercutirà en un millor producte que s’oferirà als usuaris. La innovació de la campanya és que es relaciona el fet de viatjar amb un títol de transport vàlid amb la potestat d’opinar en relació al servei. L’empresa operadora mitjançant la pàgina http://www.feslofuncionar.com espera el feedback dels ciutadans/clients en relació al servei que ofereix. L’empresa busca un procés de coparticipació dels clients en la gestió del dia a dia (estil Spanair, però no enfocat a la creació de l’empresa). Mitjançant un bloc els clients poden expressar la seva opinió en relació al servei o valorar-lo. Se suposa que s’establirà un tipus de relació bidireccional, ja que l’empresa, a més de publicar posts, respon als comentaris dels usuaris. Tota una campanya 2.0 nova en l’àmbit del transport metropolità!

Caldrà veure quins resultats dóna aquesta campanya participativa impulsada per Tramvia Metropolità. Per valorar-la caldrà tenir en compte indicadors com el percentatge de frau, d’actes vandàlics o incidències provocades pels usuaris de TRAM. Sembla però arriscat apostar per una campanya d’aquest tipus dirigida una de les zones amb més exclusió social de l’àrea metropolitana on, segur, hi ha una fractura digital important.

Picture 2

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: