Nomeclatura i ATM

21 Juliol 2009

ATM

Llegeixo que el Consell d’Administració de l’ATM ha aprovat el canvi de nom a 9 estacions de la xarxa ferroviària integrada de la Regió Metropolitana de Barcelona (El Consell d’Administració aprova nous noms d’estacions i parades ferroviàries). En primer lloc me’n alegro que l’ATM empri la seva potestat coordinadora en el sí del transport de la Regió Metropolitana per tal de “solucionar” el desgavell de noms de les estacions ferroviàries. Llegint la nota però me’n adono que l’ATM no proposta canvi a les estacions intermodals compartides per diverses operadores sinó que els canvis van enfocats només a la línia Llobregat Anoia d’FGC, a la L9/L10 del Ferrocarril Metropolità de Barcelona (FMB-Metro) i la xarxa de TRAMBAIX de TRAMET.  Una novetat que no vull entrar a discutir, per ara, és que l’estació de “Campus Sud” de la L9/L10 passarà a dir-se “Camp Nou”.

Per primer cop que l’ATM es dedica a fixar nomenclatura només fa uns canvis lights i que no solucionen el “caos”… Però paral·lelament a la xarxa barcelonina continuem trobant una nomenclatura confosa a les estacions que haurien de vertebrar la mobilitat, les estacions intermodals… Exemples com aquests:

  • “Provença” per a FGC i “Diagonal” per a FMB.
  • “Bellvitge” per a Renfe Rodalies i “Gornal” per FGC.
  • “Martorell” per a Renfe Rodalies i “Martorell Central” per FGC.
  • “Sant Andreu Arenal” per a Renfe Rodalies i “Fabra i Puig” per FMB i autobusos.
  • “Arc de Triomf” per FMB i Renfe Rodalies i “Estació del nord” per autobusos.
  • “Estació de França” per Renfe Rodalies i  “Barceloneta” per a FMB.
  • “Cornellà Centre” per a FMB i TRAMET i “Cornellà” per a Renfe Rodalies.
  • “Sant Andreu Comtal” per a Renfe Rodalies i “Sant Andreu” per a FMB.
  • Estacions de Renfe i FGC a Rubí i Sant Cugat amb el mateix nom i sense correspondència.
  • Estació de l’Aeroport de Renfe Rodalies que no s’especifica que és la T1.
  • Zona Universitària d’FMB i TRAMET: mateix nom però estacions diferents.
  • “Torre del Baró” a Renfe Rodalies i “Torre el Baró/Vallbona” a FMB.
  • “Avinguda Carrilet” per FMB i “L’Hospitalet Avinguda Carrilet” per FGC.
  • “L’Hospitalet de Llobregat” per a Renfe Rodalies i “Rambla de Sanit Just” per FMB.

En aquest sentit l’ATM té molta feina per fer encara (i a gairebé 10 anys de la seva creació!) en l’àmbit de la nomenclatura d’estacions  si es vol afavorir la intermodalitat entre operadors…

També seria bàsic que l’ATM es decidís d’una vegada per a totes a fixar els noms de les línies i la numeració. Cal consolidar la “R” per a serveis de Rodalia, la “L” per a serveis de Metro Urbans i la “M” per a serveis de Metro interurbans a més de la T per a serveis de TRAMET, assegurant el compliment dels noms per part de les operadores… Cal que TMB reconegui que totes les “L” (incloses les L6, L7 i L8) formen part de la xarxa de Metro. Cal que FGC deixi de fer servir la famosa “S” per passar a la “M” de Metropolità. Cal que Renfe Rodalies deixi de fer servir la “L” o la “C” per referir-se als seus serveis…

En definitiva que cal algú que hi posi ordre a la xarxa ferroviària integrada… No n’hi ha prou en bitllet integrat per a promoure l’ús del transport públic. La nomenclatura, i per tant la informació al client, és cabdal.

Advertisements

6 Responses to “Nomeclatura i ATM”

  1. sergisabate Says:

    M’agrada especialment el nom Volpelleres. Jejeje!!

    Per això hi ets tu, Roger. Per fer-los veure a aquesta gent que han d’uniformitzar els noms. Estic totalment d’acord amb el que reclames!!! Olé!!

  2. Roger Says:

    Malgrat sigui a Sant Cugat del Vallès no té res a veure amb @marcpallares, serà l’estació de correspondència entre la R7 i el Metro del Vallès… Pel que l’estació de Sant Cugat de la R7 hauria de canviar de nom… Però l’ATM es dedica a…


  3. […] temps de viatge) que s’han de mirar de minimitzar. No obstant, les empreses operadores, i tampoc l’ATM que sembla que en aquests casos també està ‘fora de joc’, no han fet gaire per intentar apaivagar les molèsties els usuaris i s’han dedicat a dissenyar […]

  4. Met Says:

    Completament d’acord amb el que expresses.

    A part de no solucionar la nomenclatura de les estacions intermodals, es dedica a batejar estacions amb noms llargs, compostos, fent un abús de la pleca: Hospital de Sant Pau esdevindrà Sant Pau | Dos de Maig, i Guinardó serà Guinardó | Hospital de Sant Pau. Si algú vol anara a la Ronda de sant pau no sabrà no baixar, i cap de les dues el deixarà on vol anar… 😦

    Crec que l’ATM va començar fort amb la integració tarifària, que s’està extenent arreu del país, però ara té una manca d’autoritat que no li permet fer les coses bé. Voluntat política o impotència? crec que el problema rau en què qui la gestiona va sempre en vehicle oficial privat.

    • Roger Says:

      Gràcies Met pel comentari! Si, això de la nomeclatura sempre perjudica als usuaris que no es coneixen la xarxa que tenen encara menys incentius per fer-la servir…
      No es pot planificar ni gestionar anant sempre en vehicle privat 😉
      Podrien agafar l’exemple de l’Alcalde de Nova York… Segur que ell té clar que l’estació de CITY HALL és city hall en totes les línies… Aquí uns li posarien Sant Jaume/Ajuntament i els altres Sant Jaume/Tarongers-Generalitat…

  5. Freiheitlich Says:

    Realment l’estació d’adif que fa correspondència amb Torre Baró | Vallbona se’n diu ‘Torre Baró – Ciutat Meridiana – Vallbona’.

    Jo ho tinc clar que no hauriem de perder la denominació dels trens suburbans S1, S2, S5 etc…

    Jo anomenaria R1, R2, R3 els trens que arriben fins a la sisena corona… i S1, S2, S3 els trens fins al a tercera corona i treuria la L de local de l’FMB i TMB i emplearia la U d’urbà.

    Es una numenclatura molt extesa a europa.

    R, S, U . Tres serveis claramet diferenciats.

    Desprès s’hauria de fer coincidir… per exemple R4 fins a Manresa via Terrassa per via d’adif… doncs el que acaba a terrassa hauria d’ésser l’S4 per fer-ho més entenedor al client.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: