“Volem!” Aliança per Barcelona

17 Juny 2009

Avui s’ha posat en servei la T1. Els propers mesos s’haurà d’avaluar quin valor afegit ha aportat la nova terminal al país, entenent valor afegit el nombre de connexions transcontinentals que ha atret.

La T1 concentrarà a les companyies d’aviació comercial de les tres aliances més importants del món. Ara bé, alguna de les tres té interès en convertir la T1 en un hub o establir-hi una base?

En primer lloc One World ha descartat de forma clara instal·lar un hub a la T1. Un dels seus socis principals, Iberia, opera com a hub des de Madrid. La companyia de bandera de l’aliança té la seva base a l’aeroport de Heatrow, a Londres. Tenen, per tant, dues bases potents a Europa i veuen Barcelona únicament com a aeroport d’aportació de passatgers a les seves bases  de Madrid i Londres. A més la creació d’una filial de low cost Clickair per part d’Iberia així com també la compra de Vueling propicien  que aquesta companyia no tingui suficients vols domèstics  que aportin passatgers als vols transcontinentals (recordem que els vols de baix cost són punt a punt i sense through check-in).

La segona aliança que trobem és Sky Team. Aquest grup ha apostat clarament pel Prat amb vols cap a Estats Units de les companyies Delta i Continental. No obstant trobem que la seva activitat a Europa es concentra a París CDG mitjançant la companyia Air France i Amsterdam mitjançant KLM. A més Air Europa, membre d’Sky Team, ha apostat per potenciar Madrid com a porta d’Amèrica a Europa. Aquesta aliança doncs ha apostat per rutes amb alta rendibilitat com les Barcelona – EUA, però no instal·larà cap base a Barcelona perquè té dos hubs consolidats a prop.

La tercera és STAR ALLIANCE. La principal base a Europa és de la Lufthansa a Frankfurt. També té un pes important la companyia TAP Air Portugal a Lisboa. Aquesta és l’aliança en la que està adscrita la companyia catalana SPANAIR. Té bones connexions multi-freqüència amb vols domèstics amb la península i Europa i vol apostar per Barcelona, pel que podria aportar un gruix de passatgers als vols internacionals. A més els vols d’altres companyies de poden facilitar l’aportació de passatgers. Dos dels socis d’STAR ALLIANCE ja han apostat pels bons transoceànics, són US AIRWAYS i SINGAPORE AIRLINES (que per primer cop va poder utilitzar el doble finger en el vol procedent de Singapur). Gràcies a la T1 Spanair millorarà l’eficiència ja que es reduirà el trajecte entre l’slot i l’enlairament i per tant el temps. També millorarà el temps de parada, que es podrà reduir gràcies als fingers, el sistema de gestió del handling, l’escurçament de distància entre fingers que facilita la connectivitat i el trànsit desglossat d’arribada/sortida de la terminal. Per últim disposar de més slots buits millorarà l’operativitat i deixarà de patir la saturació que patia a les antigues terminals.  STAR ALLIANCE i Spanair tenen unes bones condicions per ubicar un hub a la T1.

Entre els punts dissuasius a la ubicació d’un hub d’Spanair a la T1, trobem el paper de Lufthansa i TAP, que tenen hubs potents a prop i es nodreixen de passatgers amb origen Barcelona. A més el Govern Espanyol té signats convenis bilaterals intervencionistes amb Amèrica Llatina i Àsia que limiten a Barajas els vols amb origen o destinació l’estat espanyol. També trobem problemes amb la disposició de pistes, el fet que n’hi hagi tres però una creuada limita també les operacions per hora i pot causar aglomeracions a les hores punta (a més de les limitacions imposades en l’operativitat d’AENA degut a les queixes dels veïns de Gavà Mar). La mancança d’una gestió individualitzada liderada per la Generalitat i amb un paper destacable de la societat civil també dificulta la instal·lació d’aquest hub.

No obstant la societat civil catalana té dipositada tota la confiança en la nova Spanair. Un cop la companyia sigui rendible, apostarà per Barcelona, segur! Caldrà veure quins facilitats se li posen des de les administracions i quin paper hi juguen la resta de companyies del grup STAR ALLIANCE en el nou repte de tots els catalans, el repte d’Spanair.

img051

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: