T1: amb SPANAIR i sense T10!

16 Juny 2009

Rutes internacionals operades des de Barcelona

Rutes internacionals operades des de Barcelona

Avui -dimecres 17 de juny de 2009- és un dia històric pel país, inaugurem un nou aeroport dins de l’aeroport de Barcelona, inaugurem la T1, l’estrella del Pla Barcelona d’AENA. Aquesta nova terminal concentrarà a finals d’any el 80% del total d’operacions de l’aeroport.

A partir d’avui Spanair i les aerolínies del grup STAR ALLIANCE operem a la T1, aliança que concentrarà un 30% de l’activitat a la nova terminal. Al setembre arribarà ONEWORLD (grup d’Iberia) i la “filial” de low cost CLICKAIR/VUELING que concentraran el 32% de les operacions de la T1. Al desembre s’introduirà SKYTEAM (Air Europa) que realitzarà el 19% de les operacions de la T1. La T1 a més incorporarà al desembre companyies que no estiguin integrades cap d’aquestes aliances però que realitzin vols transconentals.

Amb la T1 Barcelona podrà assolir uns 55 milions de passagers l’any i ampliables a 70 si, finalment es construeix la Terminal Satèl·lit. A més gràcies a l’obertura de la nova terminal es podrà arribar a les 90 operacions per hora, el doble que fa 5 anys.

La construcció de la T1 farà més eficient el funcionament de les companyies que hi operin. Els fingers, la distribució del trànsit de passatgers (diferenciat per sortides i arribades), la proximitat a les pistes o l’escurçament del temps en les connexions permetran a les companyies estalviar temps, diners i ser més eficients. A més un innovador sistema de gestió del maletatge, el sistema automàtic de transport d’equipatge, permetrà gestionar 8000 equipatges per hora de forma gairebé automatitzada evitant pèrdues i estalviant costos de handling.

Paral·lelament a la nova terminal, el Comitè de rutes aèries de Barcelona (format per AENA, l’Ajunatment de Barcelona, la Generalitat i la Cambra de Comerç) segueix amb el seu propòsit d’ampliar les rutes internacionals. Darrerament tenim notícies de nous vols directes als EUA i Paquistan i també es parla de properes connexions amb el Japó i l’Amèrica Llatina. En aquest sentit caldrà veure quin paper jugarà Spanair -companyia catalana que vol establir el hub al Prat- quan comenci a promocionar rutes de llarg radi, un cop sigui rendible després de la seva adquisió per un grup d’inversors catalans.

Caldrà estar a expectativa de com evolucionen les rutes. També caldrà veure com es desenvolupa el nou model de gestió que proposa Foment. Les últimes propostes de Foment no són positives ni per a Catalunya ni per a l’entrada de capital privat als aeroports.

En tot cas la T1 augmentarà en un 20% els llocs de treball que avui proporciona l’aeroport: es crearan 3000 llocs de treballs i uns 37000 indirectes.

La T1, s’estrena en mal peu pel que fa a la mobilitat. Trobem que el transport ferroviari és el gran absent a la nova terminal i, com a mínim, fins el 2012 que és quan es preveu que arribi la L9/L2. Per la seva banda Rodalies haurà d’esperar més: Foment no es planteja a adjudicar el túnel que passaria la la T2B, entrepistes i la T1 fins desembre. I sembla que la LAV passarà de llarg per “batalletes” i interessos locals… No es podrà anar amb T10 a la T1 (si és que no s’utilitzen els busos de la EMT…).

Posts relacionats:

Entre una terminal satèl·lit i una aeroport amb valor afegit (model de gestió aeroportuària)
Aeroport de Barcelona i futur

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: