Perplexitat i vaga

9 Juny 2009

renfe rodDe nou els treballadors de Renfe Operadora (RO) han utilitzat el dret a vaga com a eina de pressió per aconseguir certs objectius, no tant laborals, sinó polítics en aquest cas.

El Sindicat de Maquinistes SEMAF és especialista en desconvocar in extremis vagues després de maratonianes reunions amb el Ministeri de Foment. A més en aquesta ocasió la vaga també tenia el suport del Comitè de Empresa de Renfe Operadora, UGT, CCOO, CGT i SF.

Aquesta vaga del 9 i 10 de juny, que finalment ha quedat desconvocada a les 4 de la matinada, tenia com a objectiu reclamar a Foment que no deixi la potestat a la Generalitat de no renovar el contracte programa amb Renfe Operadora quan aquest finalitza el 2012. Així mateix també denuncien que la Generalitat pugui crear una empresa que absorbeixi els treballadors de Renfe Operadora a Catalunya.

Sincerament, no entenc cap de les dues reivindicacions.

La primera no té sentit en cap cas, i em deixa perplex, en un marc de mercat del sector ferroviari liberalitzat (Llei 39/2003 de 17 de novembre del sector ferroviari), impulsat per directives de la Unió Europea (En aquest sentit em pregunto que van votar els sindicats de Renfe Operadora diumenge… Abstenció contra Europa?). En un sector com el del ferrocarril liberalitzat l’administració ha de convocar en la fi del Contracte Programa amb Renfe Operadora un concurs públic obert a la competència per tal que hi hagi certa competitivitat en ofertes i s’adjudiqui a l’empresa amb millor puntuació.

CAPIÍTOL 3 - Article 53.2 de la Llei 39/2003

CAPÍTOL 3 - Article 53.2 de la Llei 39/2003

Entenc que Renfe Operadora hauria de participar en el concurs públic el 2012 amb igualtat respecte a les altres empreses del sector, i el material mòbil i els recursos humans, si Renfe Operadora perd el concurs, haurien de ser cedits fins a fi del Contracte Programa a la nova empresa adjudicatària dels serveis, en tant ha estat finançat amb fons públics.

5a Disposició transitòria de la Llei 39/2003

5a Disposició transitòria de la Llei 39/2003

També s’haurien de preveure mesures pel que fa al traspàs de personal de Renfe Operadora a l’empresa adjudicatària dels servicis, entenent que cal que tinguin una habilitació específica amb una formació llarga que avui només disposen els treballadors de Renfe Operadora (especialment pel que fa a personal de conducció).

Pel que fa a la segregació de Renfe Catalunya, tal i com demana el Conseller de PTOP crec que els treballadors no han de sortir ni entrar tenint en compte que ni els llocs de treball ni les condicions labroals perillen.

Amb una cosa SÍ QUE ESTIC D’ACORD amb el Comitè d’Empresa de Renfe Operadora: el traspàs del servei NO SOLUCIONARÀ cap dels problemes que la xarxa ferroviària de proximitat de la RMB té actualment. Tal i com diuen cal preveure inversions que ara no hi són (desdoblaments, nous túnels per Barcelona, quatriplicacions i millora en la senyalització i gestió del trànsit -ERTMS-…).

Aquestes vagues deixen en evidència la força que tenen els representants dels treballadors en marcar l’agenda en una empresa de les dimensions de Renfe Operadora. Ara bé, les seves reivindicacions no van més enllà de la por de perdre l’hegemonia i el temor a l’entrada d’una competència (regulada per directius de la UE).

Caldrà veure quan es triga a convocar una nova vaga. En aquesta amenaça de vaga el Comitè d’Empresa ha aconseguit una seient en les negociacions bilaterals Estat-Generalitat del traspàs.

Advertisements

2 Responses to “Perplexitat i vaga”


  1. Els sindicats no estaven per defensar els treballadors? O per decidir la repartició de competències entre administracions?

  2. Roger Says:

    Bé, certament segons SEMAF la seva preocupació no és el traspàs de les competències a la Generalitat sinó el fet que això podria comportar que Renfe perdés la concessió de les línies després d’un concurs públic.
    Ara bé, això podria passar igual -sense el traspàs- després del 2010, ja que el sector ferroviari ha d’estar liberalitzat per directius de la UE i una Llei del S. Ferroviari que reconeix la competència dins del sector, llei de la qual hi van votar a favor…

    El fet seria que ara es queixen de la competència que pugui arribar. A bones hores, això ho marca la UE!


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: