En la línia de la discordia

29 Mai 2009

R1 de Rodalies - Font: TRENSCAT.CAT

R1 de Rodalies - Font: TRENSCAT.CAT

Un dels principis bàsics per a la gestió pública que m’estan ensenyant al llarg de la carrera és el de la cooperació  i coordinació interadministrativa. Per gestionar  els afers públics cal doncs una cooperació entre la diversitat d’administracions, tenint en compte les competències de cada una.

Quan són “governs amics”, és a dir del mateix color polític aquesta cooperació i coordinació hauria de ser més evident encara. Però en l’àmbit de les infraestructures, de nou, ens han demostrat que Generalitat i Foment  fan de tot menys coordinats.

Al mateix dia que la Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre treia a concurs públic la reforma integral de les estacions de Sant Andreu de Llavaneres i Montgat Nord i ADIF adjudicava la reforma de l’estació de Sant Vicenç de Calders la Generalitat ens sorprenia amb el seu Pla Metropolità.

El Pla territorial Metropolità de l’Àrea de Barcelona pretén harmonitzar el creixement del l’RMB tot planificant els nuclis de creixement i reservant sòl per a infraestructures i serveis. Fins aquí bé, per un cop que es planifica quelcom…

El més sorprenent del Pla però és que aquest preveu moltes de les coses que s’han negat o no s’han previst al misteriós Pla de Rodalies.

Una d’elles és la línia de la discòrdia, la línia del Maresme (R1 de Renfe Rodalies). El PM preveu traslladar-la per l’interior des de Glòries i fins a Mataró, si és necessari subterrània. Pel que fa al tram de l’Alt Maresme preveu el desdoblament –ja consolidat en els diversos PDI i plans- així com també el trasllat a l’interior, si s’escau, construint fins i tot una estació a Palafolls. També apunta a un possible nou túnel urbà, molt necessari, per a la Diagonal que descongestionaria d’una vegada per totes el col·lapse dels túnels urbans de Barcelona (Hereu ja el dóna per fet).

Ara bé, totes les propostes d’aquest Pla no les hauria de recollir el Pla de Rodalies? O és que reservem sòl per poder vendre fum? Cal reformar estacions que desapareixerien segons els plans de la Generalitat.

La història es repeteix. Ens varem quedar amb tres vies menys a l’entrada sud de Barcelona en el tram d’entre l’Aeroport i Sants per les obres de la LAV  i ara volen fer un desdoblament encobert amb la nova R3 Castelldefels-Sant Boi-Cornellà. Una gran despesa per solucionar un problema que abans de l’arribada de la LAV no hi era i que les solucions les aportarà a llarg termini.

Cal gastar els diners dues vegades per no planificar abans un Pla global? Cal malgastar-los millor dit…?  O fins i tot gastar planificant dues vegades, o més i de forma completament diferent… Tant difícil és posar-se d’acord entre dos governs del mateix partit.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: