Diagonal, procés obert

5 Abril 2009

Logotip campanya

Logotip campanya

Ahir vaig assistir a una xerrada sobre el futur de la Diagonal, emmarc del projecte IDEA Diagonal impulsat per l’Ajuntament de Barcelona. Durant la xerrada formativa es va parlar de la història i la situació de l’avinguda, l’arquitectura, la mobilitat i el projecte de reforma.

Per les característiques inherents a una via com la Diagonal, l’Ajuntament de Barcelona ha obert un procés participatiu que el que pretén és un primer lloc explicar als ciutadans les característiques de la via, en segon lloc obrir un procés participatiu on tots els ciutadans puguin aportar el seu gra de sorra a la futura remodelació i per últim, un cop elaborades les propostes tècniques, sotmetre-les a referèndum (mitjan 2010).

Aquest procés culminaria amb un referèndum, no vinculant, però si que inèdit. Potser dirien que és simplificar la realitat un referèndum amb dues potencials alternatives, certament. En tot cas però no podem negar que és un repte important per Barcelona la reforma d’aquesta avinguda, i un repte per a la participació ciutadana el període  que s’ha obert d’aportació de propostes i el referèndum.

La idea de l’ajuntament es fonamenta en que aquesta via ha de deixar de ser una via desordenada i pol·lucionada per convertir-se en una via més ciutadana on la preferència sigui pels vianants, la bicicleta i el transport públic. És evident que la seva llargada fa que sigui la via amb menys pendent per creuar la ciutat de mar a muntanya, ideal per a les bicicletes. Tampoc cal obviar, però el fet que és una artèria de trànsit, especialment en la mobilitat nord-sud de Barcelona (desplaçaments entre barris Llobregat nord-besòs sud). Contràriament el trànsit rodat procedent de la RMB és insignificant. S’ha detectat entre els trams més col·lapsats el comprès entre Vilaroel i Casanoves que suporta uns 22.000 vehicles. Malgrat tot la via només concentra l’1.6 del trànsit de la ciutat. L’Ajuntament de Barcelona planifica la mobilitat rodada al Pla de Mobilitat, i el seu objectiu és fer passar el 80% dels cotxes, per un 20% de carrers. Dit d’una altra manera el 80% dels carrers seran vies pacificades, entre elles l’avinguda Diagonal.

Queda clar doncs que el tram central de l’Avinguda no serà destinada al vehicle particular. Ara doncs s’ha de discutir què ha de passar-hi. L’ajuntament es mostra favorable a implementar un tramvia o un bus d’altes prestacions. Es consideren els mitjà més àgils els desplaçaments nord-sud i a la inversa.

Crec que aquest projecte de reforma de la Diagonal hauria de considerar el pla de reforma integral del bus de Barcelona, proposat pels diversos partits en la passada campanya electoral. Tenint en compte que algun dia (segons el PDI 2010) la L8 d’FGC arribarà a Francesc Macià (punt sense cobertura avui de Metro en un radi de 500 m), la Diagonal ja estarà servida -a mitjà termini- per FMB, malgrat que no sigui de manera continuada. Una xarxa de bus que travessi de nord a sud la ciutat més un túnel de Rodalies que uneixi el Besòs i el Llobregat sense passar per Sants (molt necessari atenent al col·lapse dels dos actuals) podria solucionar els problemes de mobilitat interns de la ciutat (mitjançant intermodalitat bus-Rodalies) i, de passada, els problemes estructurals de mobilitat a la RMB: l’embús que suposen avui els túnels d’Aragó i Plaça Catalunya d’ADIF. El Tram suposaria sens dubte una millora en l’entorn urbà, però no aportaria valor afegit més enllà de la mobilitat interna de la ciutat. En aquest tipus de qüestions s’evidencia la necessitat d’un ens que gestioni i coordini tota la oferta de transport públic a la RMB.

Anuncis

2 Responses to “Diagonal, procés obert”

  1. ideadiagonal Says:

    Hola Roger
    moltes gràcies pel teu interès i aportacions al procés de reforma de la Diagonal.
    T’informem que tens informació actualitzada a la web i el blog de ideadiagonal:

    http://www.bcn.cat/diagonal
    http://ideadiagonal.wordpress.com

  2. ideadiagonal Says:

    Hola sóc la responsable de continguts on line d’ideadiagonal. Tant al blog (www.ideadiagonal.wordpress.com) com a la pàgina web (www.bcn.cat / diagonal) trobareu informació actualitzada sobre tot el procés de la reforma de la Diagonal que pot resultar del vostre interès.
    Moltes gràcies


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: