Entre una terminal satèl·lit i un aeroport amb valor afegit

8 Març 2009

Michael O’Leary anunciava aquest divendres per TV3 que la companyia Ryanair vol establir una base a l’aeroport de Barcelona-El Prat. Segons O’Leary, s’està negociant amb AENA per tal de que els ofereixin unes taxes competitives per establir-hi la base d’operacions (suposadament aprofitant la capacitat de negociació en un període en el que el Prat perd passatgers des de l’entrada en servei de la LAV ara fa un any) i també demanava una millor eficiència en els serveis de l’aeroport (fent al·lusió suposadament a la poca competitivitat de tres pistes creuades entre si o slots remots a Gavà-Mar que fan augmentar considerablement el temps de les operacions i per tant perdre competitivitat en companyies que descarreguen i carregen viatgers en poc més de 15 minuts). El que a priori pot semblar una notícia positiva per l’aeroport de Barcelona i per Catalunya no fa res més que consolidar el model promogut pel govern espanyols, Iberia i AENA on Madrid-Barajas com a hub a nivell europeu.

La Generalitat, i el president Montilla en particular, s’ha felicitat a hores d’ara per la voluntat de Ryanair d’establir la base operativa a El Prat i a més s’ha compromès a donar suport institucional des del Govern. Si la notícia es confirma es consolidarà el Prat com a aeroport de baix cost destinat a vols domèstics europeus: recordem que el Prat serà la base principal de les fusionades Vueling-Clickair, a més de tenir vols altres companyies de low cost com Easy Jet, Thomson Fly, German Wings… Si la operació es materialitza serà preocupant perquè el Govern de Catalunya, haurà sigut còmplice d’un pla espanyol per relegar a El Prat a la segona divisió aeroportuària, just el contrari del que demanava la societat civil i el teixit empresarial. Establir una altra gran companyia de baix cost a El Prat suposa un gran cost d’oportunitat.

En primer lloc pel fet que aquests vols no garanteixen connectivitat (no disposen de servei through check-in ni garanteixen el compliment d’horaris i per tant enllaços) impossibilitant per tant l’aportació de fluxos de passatgers cap a els vols que surten diàriament de Barcelona cap Newark, Nova York, Atlanta o Fidadèlfia (que a més han vist incrementat el seu tràfic en un 22% durant el darrer any). A més a més s’aïlla la sortida de Barcelona cap a món relegant-la a Barajas: la pèrdua de les aerolínies tradicionals en les rutes cap a hubs europeus ha significat que per sortir a l’exterior s’hagi de fer ús majoritariament d’Iberia, s’hagi de fer ús de Barajas. Prova d’això és la substitució d’Iberia per Clickair que s’ha donat a Roma, a Parísperò no, paradoxalment, al Pont Aeri (que en la política d’AENA és una “shuttle line” des de la terminal satèl·lit BCN fins a la terminal principal T4-MAD).

Per si no n’hi hagués prou, O’Leary assegura que ni Reus, ni Girona (i entenc que segurament Lleida Alguarie) es veurien perjudicats per la implementació de la base a El Prat… Tenint en compte que la majoria de passatgers dels aeroports de Reus i Vilobí tenen com a destinació Barcelona, no cal fer cap estudi de mercat per adonar-se que s’haurien de reduir rutes des d’aquests dos aeroports (l’únic que aconseguiríem, llavors si, és un traspàs immediat i sense condicions de REU i GRO per part del Ministeri de Foment espanyol, perquè entrarien a ser deficitaris…).

Pel futur de l’aeroport internacional de Barcelona, pel futur dels aeroports de Reus, Lleida i Girona i pel futur del país no podem permetre que a l’aeroport d’El Prat les low cost guanyin encara més quota de mercat. El Prat necessita companyies aeries que aportin valor afegit, per tal que la infraestructura pugui aportar valor afegit al país. Si el Govern de Catalunya segueix amb la seva política de promoció de les low cost, qui tindrà el valor afegit serà Madrid Barajas.

Advertisements

One Response to “Entre una terminal satèl·lit i un aeroport amb valor afegit”


  1. […] Entre una terminal satèl·lit i una aeroport amb valor afegit (model de gestió aeroportuària) Aeroport de Barcelona i futur […]


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: