20-F: Poc a celebrar

20 febrer 2009

aniversarioavebcn1

aniversarioavebcn2

Avui fa un any de l’arribada de la LAV a Barcelona. ADIF ha fet la gran celebració per commemorar aquesta fita històrica segons l’ens gestor d’infraestructures. Una festa amb la “Pandilla ADIF” ha commemorat la fita… “A bombo y platillo” com diria la Maleni.

El temps però a demostrat que hi havia ben poca cosa a celebrar. I és que la LAV ha tingut efectes nocius i irreparables sobre la xarxa bàsica, la convencional.

Una nefasta planificació en el projecte constructiu i una posterior pressa per acabar a temps les obres han deixat avui seqüeles que patim a diari els usuaris dels malnomenats “serveis convencionals” .

El traçat de la infraestructura va ser el primer error, però no l’únic. Decisions com ara establir l’estació del Camp de Tarragona entre els municipis de Perafort i la Secuita van desestabilitzar la mobilitat sostenible a les comarques del Camp. L’entrada a Barcelona pel Penedès i la posterior penetració a Barcelona de forma paral·lela a la R2 va suposar un atemptat a la mobilitat quotidiana. L’entrada a Sants va comportar l’eliminació de la via pròpia del tren de l’aeroport i també de la via de servei, ambdues paral·leles a la línia general de Vilanova, només per encabir-hi dues vies d’UIC.


Avui, gràcies a la LAV l’entrada pel sud de Barcelona és caòtica. On abans hi havia quatre vies per Rodalies i Mitjana Distància, ara n’hi ha només dues, amb els conseqüents retards i augments del temps de trajecte.


S’han comès però errors que es tornaran a repetir… Foment s’entrebanca les vegades que sigui necessàries amb la mateixa pedra quan es tracta de construir infraestructura ferroviàries a Catalunya. Mentre a Madrid es parla de quadruplicació de vies, a Catalunya el projecte constructiu de la LAV Sagrera-Figueres preveu carregar-se apartadors en estacions de Rodalies com ara Montmeló, fet que a priori pot comportar l’eliminació dels trens Catalunya Exprés de la línia Barcelona-Cervera (ara semidirectes).


La Ministra de Foment espanyola però ha marxat a Rússia a explicar les grandeses de les seves línies d’alta velocitat. El problema no és pas que hagi marxat, el problema és que tornarà… I quan torni seguirà fent barbaritats com la futura estació de Figueres-Vilafant!

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: