Iberia i Bristish. AENA i Maleni.

2 Agost 2008

El tema dels aeroports és a hores d’ara de plena actualitat. I és que d’una banda trobem la recent fusió d’Iberia i British Airways i de l’altra trobem la presentació del “Pla Maleni d’aeroports – neoAENA”, accelerat per la crisi econòmica.

Fusió d’Iberia i British Airways

Els consells d’administració d’ambdues companyies han optat per fusionar-se i crear una nova empresa en la qual British Airways (BA) serà l’accionista majoritària, amb un 65% de les accions, davant el 35% de la companyia espanyola Iberia.

Les batalletes d’Esperanza Aguirre per fer-se amb el control d’Iberia a través de Caja Madrid han estat per tant inútils. La compra d’accions per part de Caja Madrid per tal d’aconseguir la majoria d’Iberia i ser decisius en el Consell d’Administració de la companyia, ha estat inútil… I tot sigui per defensar a Barajas i a la T4 un govern com el d’Aguirre que s’autoqualifica de liberal i que creu amb un suposat lliure comerç…

Caldrà veure com afecta això al hub de la companyia espanyola a Madrid Barajas… Previsiblement, i més ara en un moment d’hores baixes per l’aviació comercial, Barajas seguirà sent hub cap a l’Amèrica Llatina, però ho deixarà de fer a zones com EEUU o el sud-est d’Àsia, zones on té un pes transcendental la companyia britànica.

També caldrà veure com acaba això afectant a la TSUD de l’aeroport de Barcelona-El Prat. Aquest grup podria arribar a controlar més del 40% de les noves insta·lacions aeroportuàries, tenint en compte que Clickair també pertany al grup Iberia.

Clickair també es veu en un futur incert. Si fins ara es veia imminent la fusió amb Vueling, la fusió de BA i IB podria comportar que el nou grup resultant tingui intenció de desfer-se’n com ja va fer en el seu moment BA amb les seves filials de baix cost, davant la ferotge competència de Ryanair.

Caldrà veure com es desenvolupa en el futur aquesta fusió. Els principals perjudicats però està clar que són els madrilenys tot i que els canvis podrien esquitxar el Prat. En qualsevol cas British aconsegueix un somni: fer-se amb el control d’Iberia després de dècades d’intents fallits i posicionar-se com a primera companyia europea i tercera a nivell mundial.

Nova AENA

A la Roda posterior al Consell de Minsitres d’avui divendres la gran amiga Maleni ha presentat el seu pla d’aeroports, accelerat després de la crisi econòmica en veure que el model AENA, únic a Europa, és insostenible des de tots costats.

Aquest pla pretén bàsicament separar la navegació aèria de la gestió comercial dels aeroports… En el cas de la gestió comercial podran entrar-hi empreses privades sempre que no tinguin un pes de més del 30%. L’AGE manté doncs, encara, el 70%! Es farà però excepció amb els aeroports de Barcelona i Madrid, ja que superen els 30 milions de viatgers l’any. En aquests aeroports segons la Maleni hi podran entrar també els govern de les respectives CCAA, tot i que no especifica el pes concret…

I en aquest sentit caldria remuntar-nos de nou al desenvolupament de l’Estatut de Catalunya que assegura que els aeroports secundàries seran de la Generalitat. Encara esperem avui la requalificació com a aeroports secundàries, i no d’interès general, els aeroports de Girona-Costa Brava i Reus… Però el nou model no aporta res per aquests dos aeroports… Per tant podem veure de nou interès nul de Foment en complir l’Estaut..

Altres notícies aeronàutiques:

  • El Barça no vola a Chicago amb una filial d’Air Berlin com a protesta pel maltractament del català per part de l’empresa alemanya…
  • Spanir tanca els dos vols diaris entre Girona i Madrid! Això al mateix dia que Ryanair anuncia que posarà dos vols més diaris a Madrid… Per tant Vilobí d’Onyar es quedarà amb les mateixes connexions diaris amb la capital espanyola… Si Ryanair fos catalana… Quins cracs!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: