El País Valencià a l’Exposició Internacional de Saragossa

18 Juliol 2008

He tingut la oportunitat (o el plaer) de visitar el pavelló del País Valencià –Comunitat Valenciana és el nom oficial del Pavelló-. El pavelló es titula “Comunitat Valenciana, la gestió eficient”.

Els Pavellons de les Comunitats Autònomes espanyoles estan destinats suposadament a explicar com gestiona cada una els seus recursos hídrics.

El nom del pavelló és més que suggerent… una Comunitat Autònoma que no para de construir camps de golf i on es construeix a llocs on no arribarà aigua potable mai, dubto que sigui la adient per donar-nos gestions d’eficiència i sostenibilitat als visitants.

Però en tot cas, pel títol no podem jutjar, així que entro al seu espai.

En primer lloc veig una gestió molt eficient del multilingüisme: a més de no aparèixer la seva llengua al llarg de l’Exposició, en molts casos ni respecta el que han de ser les llengües oficials de l’Exposició: és a dir, a més de l’espanyol, l’anglès i el francès…

Aquest pavelló a més pensa amb una estructura antinatural del seu territori: les províncies… I a més hi pensa amb la toponímia espanyola, no la pròpia…!

La qüestió no s’acaba aquí… la Comunitat Valenciana no sap, o no vol, distingir entre una fira internacional del turisme (com FITUR o el Saló Internacional del Turisme de Catalunya) i una exposició TEMÀTICA on s’ha de parlar de l’aigua i la utilització dels recursos hídrics. La Comunitat Valencina es presenta a una Exposició Internacional parlant de la Fòrmula 1 del Circuit Urbà de la ciutat de València, de l’Oceanogràfic, de Terra Mítica, dels Camps de Golf… temes vinculats de manera clara a l’aigua tal i com podeu veure.

Jo desconec si el Govern del PP ha optat per fer una Exposició en forma de metàfora, on s’ha d’interpretar que el que es promociona és tot menys la gestió eficient o bé que els valencians s’han equivocat de lloc i van a una EXPO a vendre apartaments de Marina d’Or.

En tot cas visitar el pavelló té premi: unes ulleres de sol a l’estil PP… gratuïtes… I és clar un tríptic de promoció turística de la Comunitat… I per cert, jo com un acte de normalitat vaig anar a la taula d’informació i vaig dir “este tríptic no el teniu en valencià”… I la noia amablement em diu: “Este està bilingüe, mira…”. Jo li vaig replicar: “Jo sols el veig en espanyol…”. I em contesta: “A vore… No, no n’hi ha en valencià… en tenim en castellà, anglès o francès… però en valencià no. Em sap greu!”. I jo la deixo una mica tallada tot seguit: “He anat a Alemanya i m’han donat la seva informació en alemany, a Itàlia en italià, a Euskadi en èuscara, a Espanya en espanyol… és normal que un país no tingui la informació en la seva llengua pròpia…”. Per tal d’arreglar la situació la noia em diu: “És que la Comunitat Valenciana no és un país… i per això no ho tenim en valencià…”. Em contesta amb una valencià-castellà patètic apitxat…

Conclusió: el valencià a la Comunitat Valencia del PP té menys estàtuts que l’aranès a Catalunya… que no és dir poc!

I parlant d’aprofitament de recursos hidràulics: un dia us parlaré de l’apologia del transvasament que fa la Región de Múrcia.

Anuncis

Deixa un comentari

