Quan voldria que el català fos prescindible

23 Juny 2008

Avui finalitza el termini per sol·licitar l’esborrany de la Declaració de la Renda a l’Agència estatal de l’administració tributària (AEAT).

Des de petit em quedava perplex veient que tenies l’opció de fer-ho pràcticament tot en català. De fet fins i tot el disquet que s’utilitzava en el programa d’ajuda “PADRE” donava l’opció de fer-ho en català.

L’AEAT porta doncs molt bona política lingüística en relació al català, però també al “valencià” i gallec, malgrat ser un organisme autònom del Ministeri d’Economia espanyol.

Aquesta agència però, no té en compte en cap cas el basc! I és que, per sort de l’euskera i del País Basc, són les Diputacions forals provincials les que recapten integrament tots els impostos de les persones físiques i societats amb activitat fiscal al País Basc.

Vist amb perspectiva desitjaria enormement que el català TAMPOC fos present en la web de l’adminsitració tributària espanyola. Amb l’Estatut del 30 de novembre del 2006, avui la nostra llengua ja no seria present al web de l’agència tributària espanyola, i aquest fet seria sens dubte un signe de normalitat en la nostra capacitat financera. Lamentablemnat, amb l’Estaut retallat ens hem de conformar amb convenis i cooperació entre l’agència tributària de Catalunya i l’AEAT.

Futur d’AENA…

Però ja sabem que ZP és el “mag de l’economia”… I per fer front a la crisi econòmica (alentiment o com es vulgui dir) ha optat per privatitzar parcialment AENA -la societat pública que gestiona tots els aeroports espanyols i la navegació aèria a territori espanyol-. Aquesta proposta, és sens dubte convergent amb Europa, i es deixa de banda l’obsolet model de gestió espanyol centralitzat. I segons ZP s’aprofitarà la privatització parcial perquè entrin en la gestió aeroportuària les comunitats autònomes i ens locals. Caldrà veure com es desenvolupar el nou model…. (segell ZP…!) Però jo em pregunto: alguna empresa privada tindrà incentius per agafar un “pack” de 41 aeroports, entre ells només quatre de rendibles, segons dades d’AENA del 2006. (En l’apartat de no-rendibles cal destacar el pes de Huesca-Pireneos am quatre viatgers durant el maig!). Es pensa “vendre” a les empreses el “pack” sencer, o bé se les deixarà escollir quins aeroports prefereixen? I jo em pregunto, alguna empresa eficient voldrà participar en la gestió d’aeroports com el d’Alabacete o Badajoz amb menys de 2000 usuaris mensuals…? En tot cas sembla que el futur dels aeroports catalans està més que garantit: Barcelona i Girona tenen beneficis, mentre que Reus amb un nou model de gestió tindrà també un molt bon futur… el que passi a la resta de la xarxa a mi sincerament m’és ben igual… de fet, si Albacete i tots aquestes llocs volen estar comunicats ja tenen autobús…! No veig just que les infraestructures aeroportuàries rentables hagin de mantenir la resta, i més quan aquesta resta està fora del meu país!

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: