Aeroport de BCN i futur

11 Juny 2008

En menys d’un any s’inaugurarà la Terminal Sud de l’Aeroport de Barcelona. Aquest nova terminal amb més de 53000m2 permetrà ssoliar la xifra de 55 milions de passatgers l’any (Cinc més que el recent ampliat aeroport de Pequín). Amb una inversió de 3000M€ es posarà el nivell d’aeroports com el de Londres HRW (l’ampliació d’aquest aeroport ha costat 56000m€). A més la nova T-SUD permetrà instal·lar un sistema de maletatge innovador, només comparable al de Londres HRW. A part d’aquesta ampliació AENA té previst reformar les T-NORD per tal de no deixar-les desfasades amb la nova terminal. Afegir a més que està previst per una futura ampliació de la T-SUD una nova terminal satèl·lit, aquesta prevista pel 2025.

El futur de l’aeroport d’entrada sembla bastant esperançador. No obstant, degut al sistema de gestió centralitzada, no s’aprofitaran el màxim les capacitats de la infraestructura.

D’una banda a les comapnyies del grup Sky Team que actualment ofereixen vols transoceànics se les deixa en les antigues terminals (American Airlines, Continental, US Airways, Sinagpur Arlines…). Per contra a la T-SUD slots adjudicats a Iberia (i Clickair), Spanair i Vueling. És a dir a I tot això en un context en que el mercat de l’aviació entra en crisi i Iberia pretén (o pretenia) fer-se amb Spanair i la seva filial de baix cost amb Vueling (per mitjà fusió entre aquesta Clickair)…

Ens trobem en que la infraestructura aeroportuària corre el perill de convertir l’aeroport amb un autèntic aeroport de baix cost, amb la particularitat de ser de primer ordre a nivell d’infraestructures i tenir una xifra elevada de passatgers.

Crec que en el passat s’han comès errors, i no tots d’AENA i el Ministeri de Foment precisament. Les subvencions donades per part de la Generalitat a empreses com Ryaniar, Easy Jet, Thomson Fly, BMI Baby… han convertit els aeroports catalans en el paradís per les low cost. Amb aquestes companyies els catalans hem pogut conèixer Europa… però al oferir només vols punt a punt, sense possibilitat de transbordar, han fet que arribar a Barcelona es converteixi en una missió impossible pels viatgers d’altres continents. De fet amb la supressió definitiva dels vols d’Iberia cap a les capitals europees, institucions com la Fira de Barcelona han advertit de les dificultats en que es troben les empreses per arribar a Barcelona. Crec que aviat serà més fàcil agafar vols directes des d’Amèrica aviat –actualment n’hi ha 5 diaris als EEUU- que no pas fer escala a alguna capital Europea. I és aquí on rau el problema: per ser atractius per acollir un hub hem de disposar d’unes bones connexions amb els aeroports Europeus, perquè en els vols transcontinentals part important dels passatgers procedeixen d’altres aeroports (és a dir no fan punt a punt).

Perquè les companyies aèries es vulguin instal·lar a Barcelona, caldrà disposar en primer lloc de bons enllaços amb Europa de companyies tradicionals, no de baix cost. Només així aconseguirem convertir-nos en un autèntic hub. I per les companyies de baix cost poden disposar de bases a Girona, Reus o Lleida-Alguaire… sense perjudici que aquestes puguin tenir vols transoceànics (de fet Ryanair Atlàntic té la intenció d’unir Girona i Nova York a trenta euros mitjançant la filial Ryanair Atlantic).

Ara encara som a temps de salvar el Prat, mitjançant el restabliment de les companyies tradicionals per tal que puguin aportar fluxos de passatgers cap a Amèrica i Àsia des d’altres ciutats europees. I això sense oblidar un nou model de gestió mixt on la Generalitat hi tingui un pes determinant i el capital privat també tingui el seu espai, tal i com passa a Europa.

Anuncis

One Response to “Aeroport de BCN i futur”


  1. […] Entre una terminal satèl·lit i una aeroport amb valor afegit (model de gestió aeroportuària) Aeroport de Barcelona i futur […]


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: