Hereu de les mentides

29 Mai 2008

Malgrat que Jordi Hereu podia ser una rennovació per Barcelona després dels anys grisos del senyor Joan Clos, sembla que aquest tampoc porta transperència a la ciutat de Barcelona.

M’explicaré: avui el matí he assistit en un acte organitzat per “Nexe.socialista” [http://www.nexesocialista.org/] a la UPF encapçalat per Hereu.

Al final de la seva conferència, hi havia un torn obert de preguntes,

Jo li he volgut fer una pregunta que sempre m’ha encuriosit: perquè el senyor Clos quan era  alcalde de Barcelona va acordar amb el Govern i el govern espanyol la construcció d’un nou túnel per Rodalies (passant pel carrer Provença) i l’adaptació de l’actual túnel de Rodalies del carrer Aragó a l’alta velocitat mentre que ara -seguint les exigències de Foment i la Maleni- ja no defensen aquest projecte (només per estalviar-se no més de vuit mesos  d’obres) encara que sigui hipotecant el futur de Rodalies?

Doncs bé, la seva  resposta ha estat molt ambigua! De fet, fins i tot m’ha negat l’acord arribat el gener de 2001 per construir un nou túnel de Rodalies per l’eixample. Per sort hi ha hemeroteques..

El proyecto permitirá comunicar el aeropuerto con la estación de Sants y aprovechar el actual túnel del ferrocarril de calle Aragó, para lo cual las vías se adaptarían al ancho internacional [AVE]. En paralelo, se abriría un nuevo túnel bajo las calles Mallorca y Provença para los trenes de Renfe [rodalies] (con estaciones en Provença/Rambla Catalunya y Meridiana).
Esta fórmula permitiría una amplia remodelación de Sants y resolver las carencias del servicio de cercanías introduciendo un esquema que garantizaría las comunicaciones directas y sin interrupciones entre el Maresme y el Garraf (que ahorra requieren transbordos por el estrangulamiento de vías en Sants).
La VANGUARDIA 23 DE SETEMBRE DE 2000.

No  obstant aquest projecte no va durar gaire temps malgrat que fos el millor per Barcelona. El dia 11 de juny de 2002 es canvià el projecte per poder tallar la cinta (teòricament) vuit mesos abans. I és que  amb l’anterior projecte fins que no estigués enllestit el túnel de rodalies no es podria adaptar el d’Aragó pel TAV.

Queden enrere doncs titulars com aquests: “Barcelona ganará tres estaciones: Passeig de Gràcia, Sagrera i Sagrada Família”. I això en un context on el túnel  de Rodalies del carrer Argó (per on passen les línies R2 i R10 a més de tots els trens de Mitjana Distància) està que “cau”, sense mecanismes de seguretat i amb expectatives de millora nul·les. De fet cal remuntar-nos al 1999 quan Foment va decidir ajornar la reforma de l’estació d’ADIF de Passeig de Gràcia “La reforma del Paseo de Gràcia estancada por el trazado del AVE” [El País, 10 de novembre de 1999].

Per què el túnel del carrer Aragó no és vàlid per un servei de Rodalies del segle XXI?

  • Perquè el túnel de Passeig de Gràcia està obsolet i necessitaria un tancament temporal si es vol adaptar-lo a les necessitats d’un servei de Rodalies modern.

Lamentable estat de l’estació de passeig de Gràcia. “Modernitat d’ADIF”.
Observacions: tren procedent de l’aeroport amb minuts de retard i un graó de mig metre per accedir-hi!
  • Perquè l’actual túnel no té connexions suficientment bones amb el Metro i la resta del transport urbà de Barcelona. Té per tant una nul·la intermodalitat amb enllaços llargs.
  • Perquè l’actual túnel és un perill nacional a nivell d’evacuació: només cal mirar la ratonera que és l’estació d’ADIF de passeig de Gràcia.
  • El seu sistema de senyalització no està modernitzat: de fet pel túnel de Plaça Catalunya passen el doble de  circulacions per hora malgrat tenir similars característqiues.

Per què d’un nou túnel de Rodalies pels carrers Provença o Mallorca?

  • Perquè el sistema de Rodalies de Barcelona està col·lapsat avui i necessita infraestructures dignes del segle XXI.
  • Perquè el seu recorregut facilitaria la connexió amb moltes més línies de Metro i de Ferrocarrils de la Generalitat. A més la zona de la Sagrada Família disposaria d’accés al servei de proximitat.
  • Perquè Rodalies podria prendre una estructura lògica i fer relacions costa-costa i interior-interior ajustant-se millor a la demanda dels clients.
  • Perquè es podria dotar el túnel dels mecanismes de seguretat i senyalització més avançats (ERTMS) i la infraestructura podria ser millor (vies de formigó o catenària rígida) coses impensables amb el túnel actual. [però si als túnels urbans de Madrid, que ADIF si que ha anat reformant].

Per què el túnel del carrer Aragó és millor per la LAV que el projecte “Maleni”?

  • Perquè així es garanteix una estació cèntrica al Passeig de Gràcia, molt útil pels usuraris de l’AVANT [trens regionals de velocitat alta que uniran les diverses capitals catalanes mitjançant ample UIC] que volen desplaçar-se de centre a centre.

Sobre el projecte Maleni:

  • No preveu estació de la LAV al centre de Barcelona. [us agradaria tenir una autopista que travesses el vostre poble o barri, us molestés i a sobre no hi tinguéssiu accés?].
  • No proposa cap solució per millorar Rodalies, el contrari que al projecte anterior on Rodalies era “primer”.
  • A sobre “es vén la moto” a la gent que millorarà rodalies… però com? Ells diuen que trauran els regionals i quan passes els regionals, passaran més rodalies… Jo em pregunto: poden deixar sense tren Sils, Caldes de Malavella, Flaçà, Reus-Centre, Tarragona-Centre, Montblanc, Valls… i dir-los als clinets que viatgen a aquestes estacions que agafin els AVANT cap a Lleida, Perafort, Girona-centre o Vilafant? La resposta és òbvia: no!
  • Creieu que Foment haurà comprat per RENFE-Mitjana Distància trens que siguin capaços de canviar d’ample [per adaptar-se a la via ibèrica] a Maçanet o Roda de Barà per tal de que es pugui arribar a les estacions que he citat abans… tinc la impressió personal que no…! I més si són per Catalunya…

Mentre aquí estem discutint coses lògiques a Madrid estrenaran dos túnels nous de trinca: un per Rodalies (passnat per la Puerta del Sol) i l’altre per l’AVE…I mentre els catalans aquí –a part haver de patir un pèssim i col·lapsat servei de Rodalies hem d’anar aguantant de tant en tant impertinències dels incompetents de Foment com ara: “Fomento recupera el  proyecto de construir un túnel submarino para el AVE en el puerto”… [el País gener de 2002]. A més cal recordar que també van dir [Foment i ADIF] que quan arribés l’AVE a Barcelona posarien més Rodalies a la línia R2 sud… la realitat però és molt més desoladora: els mateixos trens que abans que arribés l’AVE, que triguen oficialment deu minuts més i  a sobren contínuament acumulen demores…

Voldria doncs dir-li al Jordi Hereu que prou de demagògia i més mirar la realitat. Sinó ens trobarem que d’aquí deu anys ens estarem lamentant els mateixos problemes que ara…

I per últim us  voldria remarcar una cosa: els túnels de Rodalies Barcelona són com un embut… no pots fer-li passar més trens dels que hi ha… (un dia parlaré dels costos personals que a mi em comporta aquest tema!)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: